Vandaag is het nieuwe kabinet 68 dagen bezig en tijdens mijn eigen honderddagentour langs dit kabinet richt ik me vandaag tot jou, onze staatssecretaris van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Tenminste, volgens het kabinet. Want op jouw eigen website kon ik er helaas niets over vinden. Blijkbaar liggen andere zaken uit je portefeuille je wat meer. Toch is het wellicht verstandig op deze kortste dag van jouw eerste jaar als Staatssecretaris te zorgen dat dit onderdeel van je takenpakket niet raakt ondergesneeuwd. Vandaag begint de winter pas echt – en net zoals jouw inmiddels zeer bekende pony’s – hebben allerlei mensen en zaken dan extra aandacht nodig.
En dat is nou precies waarover maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat. Extra aandacht geven aan zaken die dat nodig hebben zodat je kunt kiezen voor opties die beter zijn voor onze planeet en de mensen erop – en daarmee uiteindelijk ook voor je winst.
Ondernemen is de hele dag door keuzes maken en je zou denken dat structureel kiezen voor maatschappijvriendelijke oplossingen simpel is. Het blijkt echter bijna niet te overzien wat de gevolgen zijn van keuzes.
Zo gaf ik ooit bewust een scheurkalender uit die zo dun was dat hij door de brievenbus kon. Het leek mij – in het tijdperk van de internetverkopen – milieuvriendelijker om een kalender te maken die door postbodes werden meegenomen op hun dagelijkse rondje, dan een kalender waarvoor pakketdiensten duizenden speciale autoritjes moesten maken. Maar of ik wel echt voor minder milieubelasting koos weet ik nog steeds niet. In tegenstelling tot bijna alle andere scheurkalenders waren de mijne namelijk wel van licht houthoudend papier en moest ik er ook nog speciale doosjes voor laten maken omdat standaarddoosjes niet pasten. Weegt een beetje houtverbruik en extra dozenproductie op tegen meer benzine. Ik heb werkelijk geen idee wat het grootste milieuprobleem is.
Maar niet alleen kleine ondernemers als ik hebben moeite met de juiste mvo-keuzes. Zo verzorg ik wekelijks presentaties. Het zal jou – als onze landbouwman – zeker heugen dat ik na afloop dan regelmatig bloemen of een mandje met (biologische) streekproducten krijg. Een tijdje geleden was ik bij een groot bedrijf dat bekend staat als enorm mvo. Daar ontving ik een kistje met twee flessen fair trade wijn. Dat léék inderdaad mvo.
Ik vraag me echter sindsdien af of dit bedrijf heeft stilgestaan bij de grootte van de maatschappelijk problemen en gezondheidskosten als gevolg van alcohol ge- en misbruik. Het is dus maar de vraag of wijn als relatiegeschenk nog wel past bij een mvo-bedrijf.
Aan jou de schone taak ons ondernemers de komende vier jaar op mvo-gebied een handje te helpen. Dat doe je niet door het pad van je voorgangers te blijven volgen en ons te blijven vertellen hoe belangrijk mvo is. Dat weten we onderhand wel. Vertel jij ons maar gewoon wat de belangrijkste problemen zijn, dan wordt mvo-prioriteiten stellen wellicht eindelijk makkelijker.
[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”] [linkedin_share style=”top” float=”left”] [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]
Geef een reactie