Naast ondernemen stonden de afgelopen weken voor mij in het teken van een andere auto kopen. Gelukkig lukte het een model te vinden dat de mannenwensen van mijn eega combineert met de vrouwen- en ondernemerswensen van ondergetekende.
Na de aankoopbeslissing volgde het gebruikelijke geregel. In dat kader verdiepte ik me een week geleden een dagje in het fenomeen (auto)verzekeringen. Niet mijn favoriete tijdsbesteding kan ik u melden. Maar ja, als kleine ondernemer is het soms nodig je te verdiepen in zaken die je eigenlijk voor geen meter boeien. En in uitzonderlijke gevallen worden die dan ineens heel boeiend.
De dag begon met bij mijn eigen verzekeraar telefonisch een prijs opvragen voor een all risk verzekering. Toen ik informeerde naar de dekking vertelde de telefoondame dat verschillen tussen verzekeraars vooral spelen bij beperkt casco. Bij all risk bieden ze volgens haar allemaal hetzelfde. Dat voelde als een uitnodiging een goedkopere aanbieder te zoeken.
De autodealer had me een offerte van hun ‘scherpe’ merkverzekeraar aangeboden. Even online mijn gegevens intikken leverde binnen het uur een ruim 30 procent lagere premie op. Diezelfde middag mailde manlief dat hij via zijn werkgever ergens 18 procent collectiviteitskorting ontving. Dus maakte ik nog een berekening en kwam weer enkele procenten goedkoper uit.
Krap een uur later herinnerde ik me dat een collega-ondernemer laatst enthousiast orakelde over een online verzekeringsconcept. Daar wordt een deel van de jaarwinst verdeeld over de klanten die dat jaar geen schade hebben geclaimd. Verzekeren in zijn puurste vorm dus. Samen de risico’s delen die je als individu niet kunt/wilt lopen en als het meevalt ook samen de winst delen. Dus berekende ik nóg maar eens de toekomstige premie. En ja hoor, nóg goedkoper. Daarnaast stond er bij dat de niet-claimers afgelopen jaar acht procent premie hadden teruggekregen. Voor iemand met 22 schadevrije jaren een uitermate aantrekkelijk vooruitzicht. Als klap op de vuurpijl bleken ze een actie te hebben waarbij NS-kaarthouders het eerste jaar zelfs vijftig procent korting ontvangen in plaats van die eventuele teruggave achteraf.
Als prijsbewuste en regelmatig treinende ondernemer heb ik gekozen voor de laatste verzekering. Dat scheelt het eerste jaar ruim ZEVENTIG procent premie en daarna minimaal veertig procent. En qua betrouwbaarheid maakt het weinig uit. Het bizarre is namelijk dat boven alle vier de ‘verzekeringsmerken’ waarvan ik de premie berekende, hetzelfde moederbedrijf zit.
Sinds mijn autoverzekeringsdagje vraag ik me toch af wie het schoonste spelletje spelen: de mensen in korte broeken op een voetbalveld of de mensen in keurige pakken in de boardrooms van verzekeraars?
[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”] [linkedin_share style=”top” float=”left”] [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]
Geef een reactie