Een tijdje geleden deed ik iets in de wereld van de hoortoestellen. Nou is mijn ervaring op dat gebied beperkt tot een zoektocht naar een hoorapparaat op de Tilburgse kermis een paar jaar geleden. Een niet meer zo heel jonge drager in mijn het gezelschap was er onderweg een verloren. Hij en ik liepen samen terug naar de vermoedelijke plaats des onheils, maar konden niets vinden. Omdat ik niet precies wist waar ik naar zocht, vroeg ik hoe zo’n ding er precies uit ziet. Hij haalde het apparaat uit zijn oor en keek verbaasd. Vervolgens grinnikte hij opgelucht. “die dingen zijn tegenwoordig zo verrekte klein dat ik er twee in hetzelfde oor heb gestopt”.
Dat ze tegenwoordig zo klein zijn dat je ze bijna niet meer ziet en voelt, wist ik dus al. Nu leerde ik onder andere dat bijna tien procent van onze bevolking een hoorondersteuning heeft. Dat er jaarlijks dik 220.000 hoortoestellen worden verkocht. En dat ook deze branche verdeeld blijkt te zijn tussen enkele grote spelers en een heleboel kleintjes. Waarbij de drie grootste hier zelfs 75% marktaandeel hebben. En ik leerde dat mensen gemiddeld pas zeven jaar na hun eerste gehoorverlies een hoortoestel hebben. En dat dat dom is omdat wetenschappelijk is bewezen dat gehoorverlies minder snel gaat indien men meteen een hoortoestel neemt. Maar dat terzijde.
Omdat ik me afvroeg hoe hoorondernemers zich online presenteren, bezocht ik een aantal websites van zelfstandige hoorspecialisten. Dat bleken de gebruikelijke digitale toonzalen van allerlei producten, waarbij de hoortoestellen net zo goed brillen, badmutsen of beha’s hadden kunnen zijn. Ze zagen er allemaal professioneel uit, maar ik zag nergens waarom klanten juist voor dat ene bedrijf moesten kiezen en niet voor een van de grote drie.
Tijdens een daaropvolgende ontmoeting met een groep audiciens, konden ze me dat uitstekend uitleggen. Zo kunnen de (te) strakke tijdschema’s voor onderzoek, aanmeten en aanpassen bij de ketens, niet op tegen de ruime tijd, aandacht en flexibiliteit van de ondernemers. En leggen de ‘hoorspecialisten’ van enkele ketens het qua deskundigheid met drie maanden opleiding ruim af tegen de vier jaar studie van echte audiciens. Tot slot blijken de ketens – ondanks hun claims op radio en televisie – meestal helemaal niet goedkoper dan zelfstandige audiciens.
Mij bleek weer eens dat kleine ondernemers vaak prima weten waarom klanten juist met hun bedrijf zaken moeten doen. Maar helaas zijn ze meestal zo enthousiast over hun producten of diensten, dat ze vergeten dát te communiceren.
Je potentiële klanten met een zaklampje laten zoeken naar redenen om voor jou te kiezen, is veel minder amusant dan zoeken naar een hoorapparaat dat helemaal niet kwijt is. En kost ongetwijfeld een hoop omzet.
[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”] [linkedin_share style=”top” float=”left”] [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]
Geef een reactie