Een van mijn favoriete uitspraken komt van collega-ondernemer Louise van Leeuwen. Hij luidt: ‘ik kan alles. Totdat is bewezen dat ik het niet kan.’ Dat indachtig ging ik voor het eerst in mijn leven zelf een internetabonnement regelen voor in mijn bedrijfspand.
Mijn keuze viel op een internet + bellen abonnement van KPN-dochter XS4ALL. Helaas kunnen bij hen alleen particuliere abonnementen via internet worden afgesloten en was ik aangewezen op de telefoon. Na een eerdere ervaring met Energieleverancier Essent die me zeker vier uur onnodig gedoe kostte, was ik huiverig en hoopte ik dat de juiste post naar het juiste adres zou gaan. Nee dus. Ik besloot me er niet aan te ergeren want de rest ging vast beter. Helaas.
Om te beginnen waren er zes mannetjes nodig om de internetaansluiting te regelen.
Mannetje 1 zorgde voor tijdelijk mobiel internet. Mannetje 2 installeerde een modem voor de definitieve adsl verbinding. Maar het essentiële signaal van KPN ontbrak.
Mannetje 3 was van KPN zelf en vertelde dat het kabelwerk op het bedrijvenparkje waar ik zit een grote puinhoop is. Hij belde mannetje 4 om buiten te gaan graven. Die constateerde dat er 74 meter verderop een gat moest komen. Nadat graafmannetjes 5 en 6 waren gearriveerd regelden zij gedrieën dat ik mijn internetverbinding kreeg. Die kostte mij alles bij elkaar maar een uur of 12. Gelukkig waren de mannetjes allemaal erg aardig.
Ook wilde ik mijn zakelijke telefoonnummer (een van de nummers uit mijn abonnement) verhuizen van mijn woonhuis naar mijn bedrijfspand. Ergens tussen mannetje 2 en 3 kreeg ik van KPN een brief om te bevestigen dat ik was overgestapt naar XS4ALL. Mijn lijnen worden voor 12 mei opgeheven en mijn contract beëindigd. Al mijn lijnen. Ook mijn privé-nummer.
Ik klom in de telefoon en bleek na een half uur vragen stellen ineens heel dom. Mijn zakelijke nummer is een MSN-nummer en dat kan natuurlijk niet zonder het hoofdnummer naar een internet+bellen abonnement worden verhuisd. Blijkbaar houdt KPN geen rekening met domme klanten als ik, want er kon geen briefje of telefoontje vanaf dat ik iets wilde dat niet kan. Als de boel terugdraaien zo onmogelijk blijkt als mannetje 3 vertelde, wordt deze klant binnenkort op brute wijze door KPN geloosd en moet ze zich wéér verdiepen in telefoonabonnementen.
Na een van mijn eerste twitterberichtjes over de mannetjes vroeg iemand of ik wist waar KPN voor staat. Kan Praktisch Niets. Helaas hebben ze dat deze klant afgelopen weken bewezen. Dat het al een tijdje niet goed gaat met de resultaten van KPN verbaast me daarom niet. Want laten we eerlijk zijn, de belangrijkste factor voor succesvol ondernemerschap op de vrije markt is in staat zijn tevreden klanten te creëren. Misschien dat de baas van alle KPN-mannetjes hen daar eens op kan wijzen.
[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”] [linkedin_share style=”top” float=”left”] [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]
Geef een reactie