Terwijl een groot deel van Nederland vakantie viert, ben ik deze maanden juist lekker hard aan het werk. Meestal gebruik ik de zomerperiode voor een grote klus waar ik anders niet aan toe kom. Dit jaar is dat de bovenverdieping van mijn bedrijfspand afbouwen tot werkpaleisje.
Omdat ik beter functioneer met voldoende daglicht en frisse lucht besloot ik enkele weken geleden dat er ramen in het dak moeten komen, lichtkoepels in vaktermen. Aan de persoon die ze plaatst vroeg ik welk formaat hij adviseerde. Die vond dat als ik toch gaten in mijn dak ging maken, ik net zo goed fatsoenlijke gaten kon maken. Dus viel mijn keuze op een grote uitvoering van een standaardproduct. De producent had toevallig een tijdelijke actie met een nuttig extraatje. Als echte Hollander wilde ik dat natuurlijk ook. Daar de bouwmarkt waar ik regelmatig koop het formaat niet op voorraad had informeerde ik op een zaterdag naar de levertijd.
Op zondagavond zat ik achter mijn computer toen ik me ineens bedacht dat ik ook nog wel even kon googelen of er een goedkopere leverancier was. Ik vond een gespecialiseerde webwinkel die dik 25% onder de adviesprijs zat. Het enige nadeel was dat die winkel de volgende dag begon aan drie weken vakantie. Onder het motto brutalen hebben de halve wereld, stuurde ik om 22.30 uur een mailtje met als titel “laatste verzoek voor jullie vakantie?”. Ik vroeg of ze de door mij gewenste ramen op voorraad hadden en bereid waren me er ondanks hun vakantie twee te verkopen, zodat ik nog gebruik kon maken van de actie die nog maar een week duurde. Op maandagochtend ontving ik een retourmail dat hij ze inderdaad had liggen en ik die avond rond half negen welkom was.
Natuurlijk maakte ik gebruik van dat aanbod en tijdens het afrekenen raakte we aan de praat. Deze vrolijke ondernemer had een heerlijk ouderwets winkeltje in van alles en nog wat overgenomen van zijn ouders. Het zag eruit als zo’n winkel die de strijd om de klant allang had moeten verliezen van moderne grote winkels. Dat gebeurde niet omdat hij een aantal jaren geleden als enige in Nederland het lef had een populair en tijdloos product dat niemand op voorraad heeft wél in grote aantallen in zijn schuur te leggen. Door die risicobereidheid krijgt hij grotere kortingen bij de producent. Aan de andere kant is hij bereid genoegen te nemen met minder marge. Het gevolg is dat hij zo goedkoop is dat niemand tegen hem op kan.
Ik denk dat ik de komende jaren als ik mijn lichtkoepels open nog vaak zal terugdenken aan deze slimme ondernemer. Hij heeft me weer eens getoond dat er ook in deze tijd volop kansen zijn voor traditionele winkeliers. Moeten ze alleen even ophouden met klagen over de concurrentie van grote bedrijven en internet, zodat ze tijd hebben zich te verdiepen in de kansen die een digitale etalage hun individuele bedrijf biedt.
[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”] [linkedin_share style=”top” float=”left”] [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]
Geef een reactie