Toen ik enkele weken terug met vakantie ging naar Italië, vroeg ik me af of ik naast allemaal leuke dingen doen, ook een ondernemer zou tegenkomen waar ik wat van kon leren. Dat gebeurde.
Het was een vrouw met een dorpsrestaurantje dat ik niemand zal aanbevelen. Er zaten redelijk wat gasten, maar wij vonden het eten belabberd. De ondernemer maakte dat meer dan goed. Zij sprak amper Engels en wij snapten weinig van haar Italiaanse menukaart. We vroegen wat het verschil was tussen enkele van de pasta’s. Ze haalde vrolijk de (ongekookte) pasta’s uit de keuken om ze te laten zien. Even later kwam ze met een grote schaal met stukken rauw vlees. Aan de hand van dierengeluiden kwamen we erachter dat er rund, kalfs- en lamsvlees op haar kaart stond.
De grootste indruk maakte ze nà het eten. Toen bleek namelijk dat zij alleen cash zaken deed en wij daar niet genoeg van op zak hadden. Ze zei drie keer sorry en dat het wel vaker voorkwam. Ze bood aan dat we de rekening ook wel morgen of later die week mochten komen betalen. Wij, volslagen vreemden met steenkoken-Italiaans. Ze schreef vervolgens haar naam en telefoonnummer op de bon. We moesten maar even bellen als het restaurant dicht was als we weer in de buurt waren. Ze woonde erboven.
Haar vertrouwen in klanten deed me denken aan een collega-spreker die ik vlak voor mijn vakantie aan de telefoon had. Hij heeft enkele jaren geleden zijn prijzen op zijn website gezet. Bij iedere aanvraag die binnenkomt verwijst hij naar die webpagina. Als hij en zijn opdrachtgever per mail of telefonisch een datum zijn overeengekomen, staat de opdracht wat hem betreft. En mocht er op het laatste moment iets tussenkomen waardoor de opdracht niet doorgaat, dan heeft hij daar begrip voor (en een onverwachte vrije dag).
Sommige opdrachtgevers willen een schriftelijke offerte, bevestiging of contract. Dat kan, maar zit niet in zijn rechtstreekse tarief. Klanten die een papierwinkel willen, wijst hij op de mogelijkheid hem in te huren via een van de vele sprekersbureaus. Die verzorgen met alle liefde en plezier een keurig stapeltje papier. De spreker waarschuwt die klant daarbij fijntjes dat de keuze voor zo’n bureau wel een gevolg heeft. Een bureau dient altijd betaald te worden, ook als er vanuit de klant iets tussenkomt. Drie keer raden waar de meeste klanten voor kiezen.
De spreker is een van de meest gevraagde van ons land en er wordt bijna niets afgezegd. En de Italiaanse? Die kreeg een enorme grijns toen ik na een bezoekje aan de geldautomaat tien minuten later de verschuldigde € 40 al kwam brengen. Als er zo veel vertrouwen in je wordt gesteld beschaam je dat niet. Beide ondernemers leerden mij vlak achter elkaar dat zaken doen op basis van vertrouwen ook in deze tijd nog prima kan. Een fijne les.
[twitter style=”vertical” float=”left” lang=”nl”] [linkedin_share style=”top” float=”left”] [fblike style=”box_count” float=”left” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”verdana” locale=”nl_NL”]
Geef een reactie